Meillä oli mummi viikon kylässä ja päästiin Teron kanssa lähtemään viikonloppuna kaksin reissuun. Päämääräksi päätyi Baden-Badenin kylpyläkaupunki aivan Ranskan rajalla, noin 140km päässä täältä. Mielessäni viilsivät kylpylöiden ilot, hoidot ja hyvä ruoka. Päässä söi Chisun biisi ja unelmissa makasin baden-badenilaisella baden-badenilla.
Ja olihan B-B varsinainen kylpyläkaupunki. Siellä sijaitsee nimittäin kuuma (68astetta) lähde, josta voimansa saavat ainakin kaksi kylpylää. Kaupunki rakentunut näiden ympärille, joten kaiken oloista klinikkaa ja eläkeläisparatiisia oli joka paikassa. Ja paljon venäläisiä. En kyllä tiedä miksi. Mutta hinnatkin oli sitten sen mukaiset eli kohtuu hintaista löytyi, mutta sitten "laatua" vaativille oli aivan oma hintaluokkansa.
Takasin köyhään kansaan. Me mentiin kaupungin suurimpaan kylpylään eli Caracalla-Therme kylpylään. Tämä valittiin oikeastaan ainoastaan sen perusteella, että siinä toisessa olisi pitänyt kylpeä nakuna. Kylpylä olikin aika iso, ja täynnä ihmisiä. Yksi iso allas, kaksi pienempää ulkoallasta ja eri asteisia pieniä sisäaltaita sekä erilaisia kuuma huoneita ja saunoja. Lääkärin suositus luki joka seinällä, kylpeä tuli vain 3x10 minuuttia. Meillä tais mennä hieman yli, mutta aika kivaa oli lillua rentouttavassa lämpimässä vedessä.
Ja sitten siellä oli saunat. Iso osasto jossa varmaan 10 erilaista saunaa. Alkaen 45 asteisesta ja päätyen 100 asteiseen. Mielenkiintoinen paikka, ja oli siellä myös suomalainen lapin hongista rakennettu ulkosauna. Säännöt oli kuitenkin sauna-alueella hyvin tiukata. Ei saanut heittää löylyä itse, eikä saanut olla uikkareita päällä. En tiedä toivunko ikinä. Isot saunat täynnä nakuja sakuja. Naiset ja miehet sekaisin. Ja pyyhe piti asetella jokaisen alle niin ettei jalatkaan osuneet lauteisiin, joten siitä ei juuri suojaa ollut. Eli kaikki vaan esillä. Kyllä saksalaiset ovat avointa kansaa, ei voi muuta sanoa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti