lauantai 31. maaliskuuta 2012

Autoton elämä

Me tehtiin siis paluu lähtöruutuun. Autoton elämä Saksassa. Buu!! Edelliseen verrattuna (eli siihen kun just oltiin muutettu Ulmiin) niin asutaan 15km päässä, kylässä jossa ei ole kauppaa eikä mitään muutakaan virikettä päivisin. Bussi kulkee kerran tunnissa ja päästäkseen Ulmiin menee 40minuuttia. Verattakoon että edellisestä asunnosta kävelin 15minuuttia kaupungin ehkä suurinpaan ostoskeskukseen ja matkalla sinne oli kaksi ruokakauppaa. Noh, mähän en ole mikään supershoppari et ei tämä tilanne nyt niin paljon mua haittaa. Me päästään Urhon kanssa hyvin bussilla. Kertaakaan ei ole muita vaunuilijoita ollut bussissa et aina on tilaa!! Eikä me autollisessakaan tilassa niin hirmu usein täältä viikolla mihinkään lähetty. Lenkkeillään päivisin pitkiä lenkkejä paskanhajussa!!

Terolla tietenkin on ajallisesti hieman pitempi työmatka. Ensin pyörällä 8 kilometriä (alamäkeä mennessä ja ylämäkeä tullessa) ja sitten car2go:lla toiset 8.
Car2Go:sta en olekaan tainnut vielä kirjoittaa. Se on Ulmin kaupungin (ja osan näistä naapurikaupungeista) alueella toimiva autojen pikavuokraus-palvelu. Eli niillä on 222 Smart-merkkistä autoa pitkin kaupunkia ja niitä saa rekisteröityneet käyttäjät ottaa ja ajaa pientä korvausta vastaan. Mahtava systeemi!! Sen auton voi jättää mihin vaan ja seuraava voi sen siitä napata. Netistä näkee missä on autoja ja siitä vaan ajamaan. Registeröityä piti heidän toimistolla ja sieltä Tero sai ajokorttiinsa sirullisen tarran joka toimii avaimena autoon. Sitä näytetään auton ikkunaan ja eiku menoksi. Luottokortilta lähtee suoraan hinta, joka on 24cnt minuutti. Tänne meidän kylään ei sellaista autoa saa jättää. Dornstadissa, joka on meidän emokaupunki ja siis noin 8 kilometrin päässä, on kaksi merkittyä paikka johon autoja saa jättää ja siis myös ottaa. Meidän harmiksi ne on kaksipaikkaisia autoja eli me muut lempparit ei päästä kyytiin. Mut muuten ihan mahti systeemi ja toimii loistavasti, varsinkin tälläisessä opiskelija/insinöörikaupungissa.

Ostettavia autoja ollaan toki käyty jo katsomassa. Kiikarissa olikin jo VW Touran, jota Tero kävi ajamassa ja hieromassa kauppaa. Oltais me se ostettukin. Myyjä ei vaan suostunut myymään. Kuulemma liikaa fiksattavaa siihen hintaa. Just, just. Sellasta meidän autokaupoilla.

torstai 29. maaliskuuta 2012

Oli täälläkin kunnon talvi. Parhaimmillaan mittari näytti -18!

Urholle hankittiin paikalliselta kirppikseltä hieno kantoreppu.



Urho viihdyttämässä itseään laivalla. Peilit on vaan niin ihania kun takasin katsoo maailman komein pikku poika!

Äiti taas viihdytti itseään ottamalla perhepotretteja, lahjakkaasti. Isiähän on kuvassa eniten,  harmillisesti vain pää puuttuu..

Hyvä viihdytin oli myös isin kännykkä!

Wienin marketeilla.


Valmiina Wienin valloitukseen.

Wienissä torilla oli myynnissa 9€:lla pajunkissoja. 


Kauden ensimmäinen terassi! Mukana Mikko-pappa ja Ritva-täti. Kyllä kevät on ihanaa aikaa!!

Harmillisesti en osaa näitä kuvia kääntää, mutta ymmärrätte varmasti myös tästä kuvakulmasta mistä on kyse. Wienin metrossa.

                          Reipas matkustaja poika ei auringon takia paljon maisemia nähnyt! 


keskiviikko 28. maaliskuuta 2012

Niin pal kaikkee

Mulle on käynyt perinteiset ja blogin päivitys on venynyt ja venynyt. Kokoajan tulee lisää tapahtumia joista olisi kiva kirjoittaa, niin sitten sen ensimmäisenkin kirjoituksen julkaiseminen kestää ja kestää, koska en tiedä mitä siihen rustaisin. Päätin nyt tehdä tähän nopean lyhennelmän viimeisestä kuukaudesta! ( voi olla että tuleepi tosi lyhyt postaus koska Urho nukkuu sisällä eli tuskin kovin kauan.. Ei vaan hennottu lähteä ulos. Naapurin kalkkunafarmari pistelee parastaa ja paska haisee niin pal kauhiasti.)

No niin lähdettiin siis viime postauksen jälkeen Suomeen häihin. Oli ihanat häät! Niin rakastunut hääpari, tunteikkaita puheita, nähtiin kivoja kavereita ja tietenkin oli kiva lähteä ilman Urhoa hieman ulos. Mahtava meininki! Oltiin tosin jo yhden aikaan nukkumassa, kun ei vanhat vaan jaksa.. Niin että Tero oli ihan skarppina sunnuntai/maanantai välisenä yönä lentämässä kotiin. Me Urhon kanssa jäätiin vielä Turkuun ja nähtiin paljon ihania ihmisiä!! Keretiin kyllä ihanasti näkemään kavereita ja vielä Hele Helenius tuli meitä saattelemaan lentokentälle, niin kyllä oli rentouttavaa! Lempiäiset lensi meidän kanssa Muncheniin ja tulivat viettämään muutaman päivän lomaa Saksaan. Anopin ensimmäinen lentomatkakin sujui hyvin!! Urho on hyvä viihdyttäjä!

Lempiäisten kanssa kierrettiin Ulmia ja ympäristöä ja käytiin Hofbrauhausissa Munchenissä täsmäiskulla. Kivaa olt!  Noh, kun Lempiäiset lähti niin alettiin todella etsimään ostajaa Toyotalle. Tarjoukset eivät päätä huimanneet, joten jostain kumman syystä auto päätettiinkin myydä sukulaisille Suomeen (lue: Lempiäisille).
Hyväksi onneksi sattui niin että Terolle iski akuutti työmatka Saloon. (tähän aikatauluun ei kuulemma mitenkään liittynyt poikien olutpialaisten sijouttuminen samalla viikonlopulle..) Joten oltuamme kaksi viikkoa kotona, lähdimme koko porukka autolla Saloon. Ensin kevyt 8 tunnin ja reilun 700 km autoilu Travelmündeen ja siitä sitten 27 tuntia lautalla yli. Meni kyllä yllättävän hienosti Urhon kanssa koko reissu. Tiedoksi kuitenkin muille samaa matkaa tekeville; EI ole tarvetta ostaa sekä aamupalaa, lounasta ja päivällistä ennakkoon, vaikka onkin pari euroa halvempi. Siellä laivalla ei näet ole mitään tekemistä, joten ei siellä nälkäkään kerkiä tulemaan! Kauhiaa syöpötteyä kun saksalaistuneet suomalaiset iskee buffettiin... Kaikkee pitäis saada syödä ja kalleinta santsata.. Mutta ihan hyvä reitti se on. En ollut Saksanlautalla ollutkaan sitten vuoden 2008 Rostockin matkan.

Suomessa me oltiin viikko. Eikä tehty oikeestaan mitään. En tiedä mihin se aika meni, mut mitään en tehnyt enkä ketään kaveria kerennyt näkemään. Mun piti esim rakkaalle Tipulle soittaa koko viikko, mut en sit kerennyt.. Hhm. Erikoista ja harmittavaa!! No kun sieltä tulimme torstaina niin lennettiin Turusta Stuttgarttiin ja kyllä oli mahtavan lyhyt ja toimiva reittivalinta! Sitä ruvetaan nyt suosimaan, Köpiksen kautta jouduttiin tulemaan mutta silti säästi ajassa pari tuntia. Samana päivänä mun vanhemmat lensi Helsingistä Muncheniin ja tuli tänne meille ensin päiväksi ja sitten lähettiinkin ajamaan Wieniin. Oltiin Wienissä ja Itävallassa viikonloppu. Jo oli kaunis maa ja kaupunki! Sinne pitänee päästä pian uudestaan!
Äiti ja iskä lähti maanantaina ja nyt vaan odotellaan että viikon päästä perjantaina lähdetään pääsiäisen viettoon Suomeen. Että tällästä.

Siinä siis lyhennelmä tapahtumista. Lisäksi Urholle on tullut lisää hampaita (nyt jo 5). Hän on jo muutaman kerran vahingossa seisoskellut yksinään!! (vauhti on muutenkin kasvanut melkoisesti..) Me ollaan tavattu uusia saksalaisia äitejä täältä kylältä ja saatu heistä lenkkiseuraa. Tero on tutustunut paikalliseen julkiseen liikenteeseen niin perinteiseen Tero-tyyliin kuin olla ja voi! (koska siis auto jäi Kuusjoelle ja vielä ei ole uutta ostettu) Tero-tyylihän merkitsee busseissa sitä et joko olet väärällä pysäkillä oikeaan aikaan tai oikealla pysäkillä väärään aikaan, tulee bussilakko, ovet bussissa on jumissa ja et pääsekkään oikealla pysäkillää pois. Tai niinkuin eilen kun hän myöhästyi bussista Dornstadissa ja päätti kävellä sen 7,5 kilsaa kotiin, niin matkalla paikallinen kalkkunafarmari laitto paskaa pellot täyteen, (ja tätä hän tekee vain tiettyinä muutamana päivänä vuodenajassa) mukavahan siinä oli kävellä.

Ennen kaikkea kuitenkin, tänne on tullut KEVÄT!! Aurinko paistaa ja lämpöä noin 20 astetta. IHANAA!!!!!

Paljon ois myös kivoja kuvia ladattavaksi, koitan laittaa ne kun seuraavaksi Urho päättää vedellä pienet unet.