Mutustellessani leipomokärrystä noin 15m päästä etuovestamme ostamaani keskiviikkoleivosta, aloin pohtimaan kuinka hyvät palvelut Saksassa tuntuu olevan. Nimittäin paikalliset ovat surkutelleet minulle, joka olin ilman autoa, kuinka kurjaa on, kun täällä Temmenhausenissa ei ole mitään palveluita, kauppaa tai mitään. Kuinka vaikeaa mahtaa autottomana olla. Useampi näistä surkuttelijoista myös tarjoutui käyttämään meitä Urhon kanssa kylillä kaupassa.
Minusta täällä taas on asiat aika hyvin. Tietenkin tämä on subjetiivinen yhden ihmisen näkemys joka keskittyy vain itse käyttämiini palveluihin, mutta kuitenkin.
Ensinnäkin siihen leipomokärryyn. Se käy kaksi kertaa viikossa, keskiviikkoisin ja lauantaisin. Pysähtyy aivan oven vieressä, tööttää tullessaan joten sitä ei tarvitse kärkkyä kadulla, ja on aika halpa. Äsken ostin ison Ciabattan, kaksi isoa brezeliä ja haluaisin kirjoittaa että pienen pienen keskiviikkoleivoksen, mutta valitettavasti se tais olla aika iso ja niiiiin herkullinen. Kaikki yhteensä 3,95. Siis kotiin tuotuna. Not bad.
Leipomokärryn lisäksi kylällä käy lihaliikkeen auto kaksi kertaa viikossa, tiistaisin ja perjantaisin. Sitä en ole vielä uskaltanut käyttää, kuten en muitakaan lihaliikkeitä joita on kaupungilla useita kymmeniä. Pitäisi uskaltaa. Mutku mutku.
Nämä kärryt käyvät täällä Temmenhausenissa siis siksi kun täällä ei ole palveluita. Tätä surkuteltiin meille myös asuntonäytössä ja oltiin kovasti tyytyväisiä kun meillä oli auto jolla huristella. Lähin kauppa on kuitenkin kolmen kilometrin päässä.
Mutta kun se on naapurikylässä niin sitä ei voida laskea Temmenhausenin palveluihin. Itseasiassa kaikissa kolmessa lähikylässä on jokinlainen butiikki, kahvila tai leipomo. Ja ne kylät siis sijaitsevat 2,4-4km säteellä Temmenhausenista.
Dornstadin keskustassa onkin sitten jos jonkin moista kauppaa, mutta sehän on siis sen 8km päässä. Ja sinne menee bussi vain kerran tunnissa, ja päälystetty pyörätie. Bussipysäkkejä on tässä meidän kylässäkin kolme, eli noin 200m päässä toisistaan ja max 500m päässä mistä tahansa talosta. Kaikki bussit mitä itse olen käyttänyt ovat olleet matalia malleja, joihin pääsee helposti niin lastenvaunuilla, rollaattorilla kuin pyörätuolillakin.
Lisäksi tästä meidän kylältä löytyy Hotelli, jossa ravintola. Pub, jossa tarjoillaan ruokaa. Ja ainakin yksi jalkahoitola. Uskoakseni monet ostavat myös esim kananmunansa paikallisilta kanankasvattajilta, joita meidänkin tienpätkällä on yksi. Mitäs muuta täällä palveluttomassa Temmenhausenissa mahtaakaan olla?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti