tiistai 1. marraskuuta 2011

Kyllä se Kela on vaan niin mahtava laitos! Istuttiin Urhon kanssa puoli tuntia odottamassa Salon Kelan toimistossa, että päästiin kyselemään mitä kaikkea ja miten meidän tulee tämän muuton kanssa toimia. Saksasta olivat pyytäneet  E104 lomaketta sekä todituksia mulle maksetuista äitiysrahoista ja Urhon lapsilisistä. Näitä menin sitten pyytämään.

Odottelu meni vielä ihan hyvin. Tulin kyllä siinä pohtineeksi, että joskus olen jonkun kuullut valittavan että pitäisi Kelankin olla hieman kauemmin auki kuin vain virka-aikana jotta työtätekevätkin kerkisivät luukulle. Noh se nyt on varmasti aika turha idea. Eihän tiskillä tarvi käydä kuin niiden (eli minun) jotka eivät löydä nettisivujen kautta oikeaa tietoa. Eläkeläiset, muutama maahanmuuttaja ja kaksi maastamuuttajaa (Urho ja äiti) istuttiin sitten odottelemassa. Edellä oleva asiakas olisi halunnut Kelan korvausta taksimatkasta hautuumaalle, muttei valitettavasti sitä saanut. Meille kävi niin onnekkaasti että tarvitsi vain täyttää lomake Y 39, jotta Kela voi päättää saadaanko me E104 lomaketta. Tähän päätöksen tekoon menee noin kuukausi. Hhm, eli siis päättävät siirrymmekö Saksan sosiaaliturvanpiiriin vai pysytäänkö Kelassa. Ei se byrokratia siellä Saksassa varmaan ole yhtään sen kivempaa, joten oikeestaan ihan sama kummassa ollaan!!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti